Designul scarilor interioare
Designul scarilor interioare – interiorul unui showroom de piese de mobilier amenajat intr-un depozit in stil victorian, cu scara interioara intr-o rampa si podeste intermediare – scara neagra din otel ceruit creaza o banda intunecata si contrastanta, ce se desfasoara pe intreaga lungime a spatiului interior. Scara unifica vechii pereti din caramida aparenta cu interiorul nou creat.
Scara – elementul functional ce ajuta omul sa se deplaseze pe verticala. Aceasta ar fi definitia pur pragmatica a ei. Totusi, privind la evolutia in timp a arhitecturii si a designului interior, constatam ca scara a fost dintotdeauna mai mult decat atat: in constructiile de calitate, o scara interioara a fost si este un element de design inovativ, ce determina stilul intregului spatiu interior. Altfel spus, o carte de vizita.
Au fost perioade in istoria arhitecturii, cand scara interioara avea rolul primordial in organizarea spatiului unei constructii. In timpul Renasterii, de exemplu, scarile maiestuoase exterioare si interioare erau elementul spatial central si confereau, prin rezolvari ample si simetrie, monumentalitate.
Dar de unde aceasta tendinta de a-i acorda scarii o asemenea importanta, aparent nejustificata?
Designul scarilor interioare – livingul unei locuinte, cu gol deasupra lui – scara elicoidala, din aceeasi paleta cromatica cu restul decoratiunilor interioare, contrasteaza discret cu cadrul arhitectural alb al spatiului interior. Treptele de lemn, fara contratrepte, prinse direct de vangul central si balustrada de sticla cu mana curenta de lemn dau senzatia ca scara ar pluti.
Explicatiile sunt mai profunde decat ne-am putea imagina la o prima analiza. Inca de pe vremea marilor civilizatii timpurii, scara incepe sa fie interpretata ca o ascensiune spre nivele sociale si spirituale superioare, un drum de procesiune. De aici si expresia familiara ”a promova pe scara ierarhica”.
Odata atibuit scarii acest nou rol simbolic, majoritatea constructiilor sacre sau reprezentative incep sa fie asezate pe socluri inalte si impunatoare. Cel care urca scara se simtea coplesit de maretia cladirii si inferior celui ce il intampina sus pe podest.
Scara cunoaste multe tipologii. De la clasificarile dupa destinatie – scari monumentale, interioare si exterioare, pana la cele dupa tipul constructiv si material. Cea mai mare varietate o cunoaste insa forma scarii: scara dreapta cu una, doua, trei sau patru rampe si podeste intermediare, scara cu rampa curba in forma de arc de cerc, maner de cos sau curba circulara, scara cu trepte balansate, scara elicoidala. Diferenta majora intre toate aceste forme, pe langa cea vizuala, este cea legata de spatiul minim ocupat de scara. De aici rezulta si principiul de baza, conform caruia fiecarei forme de scara ii corespunde o anumita dimensiune si un anumit tip de spatiu.
Designul scarilor interioare – locuinta moderna minimalista cu scara interioara in doua rampe – scara cu trepte din lemn pe structura metalica, cu rampe partial suspendate de cabluri pretensionate, partial inglobate in perete. Tratarea unitara a scarii si a peretilor alaturati, in contrast cromatic cu restul interiorului, fac din acest ansamblu elementul arhitectural central al spatiului.
Momentul de cotitura ce a determinat evolutia atat de mare a scarii din punct de vedere arhitectural si stilistic a fost, evident, aparitia constructiilor etajate. Din acest moment, scara cu rol pur functional, de element de legatura intre etaje (si de regula in doua rampe), capata un spatiu dedicat ei: casa scarii. Este cea mai neglijata scara din punct de vedere estetic, dar si cea mai importanta din punct de vedere functional, dat fiind rolul ei de cale de evacuare in caz de incendiu.
Scarile din zilele noastre sunt construite dintr-o gama extrem de larga de materiale. Datorita progresului tehnologic, clasicelor scari masive din piatra si beton armat li s-au adaugat scarile prefabricate din materiale versatile si usoare, mai facil de prelucrat si transportat: metal, lemn, sticla, plexiglas, fibre de carbon. Acestea pot fi la randul lor finisate in nenumarate feluri si pot fi combinate intre ele.
De exemplu, metalul: otelul zincat, prin aspectul sau dur si rugos se preteaza constructiilor industriale, in timp ce varianta moderna si eleganta a prelucrarii lui, otelul inoxidabil (inoxul) lustruit sau mat, da spatiului un aspect office. Balustrada din fier forjat a unei scari cu trepte din lemn sau piatra naturala pe de alta parte, bogat ornamentata cu motive art nouveau, curbate si florale, finisata in diverse nuante si patine, transforma interiorul unei locuinte intr-unul nobil.
Designul scarilor interioare – scara de acces pe acoperisul unui duplex, intr-o rampa – scara cu trepte din sticla pe structura metalica se dematerializeaza intre peretii vitrati laterali.
Fiecare material are caracterul lui specific, caruia i se potriveste o anumita forma. Fiecare material are si o greutate si densitate proprie lui, ce ar fi bine sa se reflecte in amenajarea interioara, in general, si in designul scarii, in particular: scara masiva si impunatoare, aerata si plutitoare, rustica, sobra si rece.
Varietatea de scari rezultata este practic nelimitata. Raman numai priceperea si creavitatea de a gasi fiecarui interior scara perfecta. Si inca ceva: stiinta de a o proiecta corect. Caci o scara, pentru a putea fi functionala, trebuie sa fie, intai de toate, corect proiectata si executata. O scara facuta de un amator, cu un raport incorect intre treapta si contratreapta, cu rezolvari gresite de balustrada, intoarceri de rampa sau numar de trepte, poate duce la accidente regretabile si in cel mai rau caz ireversibile.
Numai indeplinit si acest ultim criteriu, se poate concluziona ca scara a fost, este si speram ca va ramane sinteza a ceea ce a mostenit cu 10.000 de ani in urma: elementul arhitectural functional cu valoare de simbol si valente estetice in jurul caruia se dezvolta orice spatiu.
Designul scarilor interioare – vestibulul si scara unei vile, scara curba in forma de elipsa cu trepte balansate – interior de mare rafinament stil art deco, cu scara din lemn de stejar combinat cu lemn de frasin alb. Intregul ansamblu al scarii este tratat cu o mare grija pentru detalii.
Posturi recente
Designul scarilor interioare
Designul scarilor interioare – interiorul unui ...Ceramica in arhitectura fatadelor
Ceramica in arhitectura - Muzeul Brandhorst, Mü...Panourile solare
...
Comentarii recente
- All Seasons Design în Ceramica in arhitectura fatadelor
- C.A. în Ceramica in arhitectura fatadelor